2014. április 8., kedd

Szentbenedeken jártam, a Kornis kastélyban

         
Ahogy előző bejegyzésemben írtam, ma (kedd) jártam a Dés melletti szentbenedeki Kornis kastélyban. Ahogy látjátok a kastély állaga borzasztó állapotban van. Egy bő esztendeje voltam ottan utoljára, nem tűnt, hogy azóta látványosan romlott a kastély, de meg vagyok győződve róla, hogy romlott, csak szemmel nem láthatóan. Legalább is nem nekem. Ami feltűnt azonban az a rengeteg kosz, ami ottan található, elképesztő.
        
A Kornis kastély történetéről már korábban is írtam, de most is leírok pár sort.
A szentbenedeki uradalom,1573-ban került Keresztúri Kristóf kezébe. Az adománykor a birtokon bencés kolostor működött, onnan kapta a falu is a nevét. Kereszturi felépítette a vár főépületét. Lányuk, Kereszturi Kata, Kornis Boldizsár felesége lett, így az uradalom és a kastély a Kornis család tulajdonába került.
        
          A kastélyt többször átépítették. 1720-ban állították fel a kapu elé a két unikornist, a család szimbólumát, ami jelenleg is állt.
         1914-ben a kastélyban forgatták, a Bánk Bán filmesített változatot. A film rendezője Kertész Mihály (vagy ismertebb nevén Michael Curtiz), a forgatókönyvet Janovics Jenő írta. Főszereplők Jászai Mari, Szentgyörgyi István, Fekete Mihály és a szintén világhírű színész Várkonyi Mihály (vagy ismertebb nevén Victor Varconi).
        
A kastélyt 1948-ban restaurálták, majd egyik részét silónak, másik részét pedig iskolának használták.
         2006-2007-ben, Kornis Gabriella (aki az elmúlt napokban hunyt el) visszaperelte az államtól, de sajnos nem tudta restaurálni.
         Azzal a reménnyel zárom soraim, hogy a kastély jobb időket is megél majd és a bonchidai Bánffy kastély mintájára restaurálni fogják.
RJA

További képek: 
















Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...