2014. április 11., péntek

A magyar költészet napja

       
Homonnai Nándor: József Attila portréja 1924 körül
      Minden évben április 11-én, József Attila költő születésnapján ünnepeljük a magyar költészet napját. Ilyenkor világszerte, ahol magyarok laknak különböző módon ünneplik meg ezt a napot. Leggyakrabban versel és énekkel.

       József Attila költőnk 1905 április 11-én született a budapesti Ferencvárosban. Hányatott élete volt. Halála 1937 december 3-én következett be Balatonszárszón. Halálának oka: elütötte a vonat (egyesek szerint öngyilkosság)
       Mivel ma volt JA születésnapja bemásoltam azt a verset, amit 1937-ben írt utolsó születésnapjára:

"SZÜLETÉSNAPOMRA

Harminckét éves lettem én -
meglepetés e költemény
csecse
becse:
ajándék, mellyel meglepem
e kávéházi szegleten
magam
magam.

Harminckét évem elszelelt
s még havi kétszáz sose telt.
Az ám,
Hazám!

Lehettem volna oktató,
nem ily töltőtoll koptató
szegény
legény.

De nem lettem, mert Szegeden
eltanácsolt az egyetem
fura
ura.

Intelme gyorsan, nyersen ért
a „Nincsen apám” versemért,
a hont
kivont

szablyával óvta ellenem.
Ideidézi szellemem
hevét
s nevét:

„Ön, amig szóból értek én,
nem lesz tanár e féltekén” -
gagyog
s ragyog.

Ha örül Horger Antal úr,
hogy költőnk nem nyelvtant tanul,
sekély
e kéj -

Én egész népemet fogom
nem középiskolás fokon
taní-
tani!

1937. április 11."

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...