2020. január 2., csütörtök

Farsang a régi Armenopolisban


Ahogy megszokhattátok/megszokták időnként a blogon közzéteszek Szamosújvárral kapcsolatos történeteket. A jelen történet a farsangról szól.
A szamosújvári örmények nem csak dolgoztak, hanem szórakoztak is. Minden alkalmat megragadtak arra, hogy szórakozhassanak.
A városi tanács rendeletben szabályozta, hogy melyik az az időszak, amikor be volt tiltva a tánc és a mulatozás: „Egész nagyböjt és egész advent alatt. Húsvét, pünkösd és karácsony első napján, nagyboldogasszony napján.”[1]
Farsangi mulatságot már a városalapítás utáni időkben is szerveztek. Szongott Kristóf, Szamosújvár szabad királyi város monográfiája című munkájának, IV. kötetében két részre osztotta a farsangi mulatságokat, mérföldkőnek az 1848-asévet emelte ki.
Az 1848 előtti években, a farsangi időszakban hetente (két helyszínen is) szervesztek bálokat, melyekre egyszerűen öltöztek, a fényűzés és a pompa minden jelét kerülték. A bálok ingyenesek voltak, a résztvevők számára. A zenészeket és a tanács által kiállított biztost (melynek szerepe a rend biztosítása volt) a bál szervezői fizették. A bálon elfogyasztott vacsora sem került pénzbe, mert „vitt mindenki hazonnan kosarakkal: kalácsot, sültet, tésztát, csemegét, gyümölcsöt, bort. . . A rokonok, ismerősek, szomszédok összecsapták vacsorájukat. Sokkal különb, jobb és ízletesebb vacsorát fogyasztottak akkor, mint milyent kapunk ma drága pénzért.”[2]
Az 1848 utáni farsangok megváltoztak az örmény városban. Szongott Kristóf monográfiájában kiemelte, hogy korában kevesebb bált szerveztek, de ezek költségesebbek lettek, ugyanis belépőt kellett fizetni, ahogy a bálban elfogyasztott vacsorát is pénzbe került. Mind ezek mellett a báli ruha sem volt olcsó mulatság („Most vagy olyan költséges ruhát ölt magára a leány, hogy a „tata“ zsebe azt megérzi, vagy -  nem megy el a bálba.”[3]), minden alkalomra másikat kellett készíteni. Természetesen mindez a többi városi bálra is érvényes volt.
A farsang csúcspontja húshagyó kedd volt. A város egykori történésze, Szongott Kristóf a következőképpen írta le a húshagyó keddi mulatságot: „Ebéd után majdnem minden gazda befogatta szekerét, teletömte azt nevetséges, álarczos alakokkal és kihajtatott; 30-40 ilyen mulatságos szekér robogott egymás után órákon át. Az útczákon, de főleg a piaczon hullámzott a nép és gyönyörködött a gyalogjáró „maszk“-ok bohóságaiban is. A gyermekeket a tánczoló „turkás“ mulattatta, ki csőrével szedte a sűrű krajezárokat. De már elvégezte a „turkás“ ugrándozó lánczát, megy a másik ház elejébe, utána czigány zene, a zenét kiséri a feldíszített, kifestett ökör, leghátul a szekér az üres hordóval (ebbe töltötték a fölösleges bort, mit ez az álarczos menet elfogyasztani nem tudott). A „turkás“ közelébe tóduló gyermeksereget rendesen a „goczoj" (a menet egyik kiegészítő álarczos alakja) szokta szétverni a felfújt és zsinegre erősített száraz marhahólyaggal. Ha a menet mészáros házához ért, itt kinyitották a kapót, bebocsátották azt és — megvendégelték. Estefelé mindenki haza ment. Nagy vacsorával zárták be a farsangot („A nagy vacsora kinyúlt akárhány helyütt éjfélig is. Ekkor megkonditották a nagyharangot; a vendégek elvégezték imájukat, azután nyugalomra tértek.”[4]). Másnap templomba mentek „hamut venni.“ Aztán minden ember dolga után látott. Egyik kiment a pusztára, másik vásárra, a harmadik vásárolgatta a „báránybőrt“ Nem volt több hús és mulatság húsvétig.”[5]
A turkázás nem örmény népszokás, valószínűsíthető, hogy valamikor moldvai tartózkodásuk alatt ragadt rájuk a, ugyanis ez ma is elterjedt karácsonyi szokás a románok körében. dr. Moldován György, egykori professzor szerint a „Turca. A törökök elleni gyűlölet szülhette ezt a tánczot a régi időkben. Karácsony napján valaki a fejére szarvas alakú álarczot tesz, hosszú vászonzsák-félóbe búvik, hogy a lábai se látszódjanak ki, hasonlóképpen egy másik álarozos, görnyedt alak, az útczákat végig járják, tánczolnak és kurjongatnak.”[6]
A fentebb említett szekeres hagyomány a XIX. század végén elveszett, ugyanis a városnak lett vasútvonala (A városon áthaladó Dés-Apahída vasútvonalat 1881. szeptember 15-én helyezték üzembe hivatalosan. A hivatalos átadás 1881. október 16-án esett meg Ordodi Pál és báró Kemény Gábor miniszterek jelenlétében.), így a kereskedők alig tartottak otthon szekeret.
Végezetül pedig csak annyit írnák, hogy a szamosújváriak mindig tudtak mulatni és dolgozni is.
Az iparosítás következtében a város társadalmi, vallási és nemzetiségi összetétele megváltozott, mely a régi Szamosújvár eltűnéséhez vezetett. Szerencsére a szamosújvári magyarságot nem kell még temetni, mert vannak intézmények (TÉKA és az iskola) melyek ápolják hagyományainkat és tovább éltetik a város valamikori szellemiségét.
©️ Riti József Attila



[1] SZONGOTT KRISTÓF: Szamosújvár Szabad Királyi Város monográfiája 1700-1900, IV. kötet, Auróra nyomda, Szamosújvár, 1902, 135. o. 
[2] UO, 142. o. 
[3] UO, 131. o. 
[4] UO, 134. o. 
[5] UO, 131. o. 
[6] dr. MOLDOVÁN GYÖRGY: „A moldovánok néprajza,“ „Erdélyi Muzeum“ Kolozsvár, XVIII. kötet 1901. febr. 15. 88 o.
A cikk egy változata megjelent a következő weblapon: http://tortenelmimagazin.com/farsang-az-ormeny-varosban/

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...