Az elmúlt napokban ünnepelte fennállásának 100. évfordulóját a
szamosújvári Petru Maior Elméleti Líceum. Az alábbi sorokban elolvashatják
ennek kialakulásának körülményeit, melyek egyeltalán nem voltak kedvezőek a
szamosújvári magyar közösség számára. Írásomban nem bírálok senkit, csak közlöm
a puszta történelmi tényeket.
*****
A magyar gimnázium leépítése lépcsőzetesen történt. Először kötelezték a román nyelv és irodalom oktatását, 1918. december 17-én, majd pedig teljesen bezárták, így
próbálták megakadályozni a
magyar nyelv
és kultúra terjesztését
a városban.
A nagyszebeni
Kormányzó Tanács
1919. február 18.-án kiadott 931. számú rendelet alapján a dési román főispáni hivatal, 1919. június 5.-én kiadott
2961. számú magyar nyelvű rendeletében felhívta a gimnázium tanárjait, hogy nyolc napon belül
döntsék el, ha leteszik a román állam iránti hűségesküt vagy nem. Dömötör János
gimnáziumi igazgató a tantestület elé terjesztette a felhívást. Az 1919. június 15-án
tartott tantestületi ülésen dr.
Nicora Ioan, román tanár
volt az egyedüli tantestületi tag,
amely
hajlandó volt letenni a hűségesküt. „A
többi tanárok, és
pedig:
Domonkos Károly, Fetzkó János, Orabovieczky Leon, Józsa János. Kollár János, Majoros Béla,
Dr. Papp István, Páll Bogdán,
Dr. Temesváry János, Vajdaffy, Géza, Vámos Sándor,
Walton Róbert rendes tanárok és Ujházy László h.tanár, valamint alulírott igazgató,
mindnyájan kijelentették, hogy egyelőre nem
találnak kellő indokot
az
eskü
letételére.”.
A
hűségeskü letételének megtagadása
következtében a tanári kart lemondatnak tekintették, az iskolát pedig
a Kormányzó Tanács megszüntette. A megszüntetett tanintézmény helyébe állami román tanítóképzőt akartak létrehozni, de a város román közigazgatása és a románság kérésére
román nyelvű főgimnáziumot hoztak létre. Az
újonnan alapított intézmény
megbízott igazgatója dr. Precup Emil, naszódi származású tanár lett. A román nyelvű tanítás pedig 1919. október 10-én kezdődött. Ezt követően, 1919. október 16-án megkezdődött az a folyamat melynek következtében az egykori igazgató, Dömötör
János kénytelen volt
átadni az egykori magyar főgimnázium leltárát az újonnan
létesített román tannyelvű tanintézménynek. Az
átadás nem volt
zökkenőmentes, Dömötör János és a tantestület felháborodásuknak adtak hangot, de ez
nem hatotta meg a román gimnázium vezetőségét, mely
erőszak alkalmazását is
figyelembe vette abban az esetben, ha az egykori magyar gimnázium vezetősége
akadékoskodott volna, mint ahogy Babos Béla, 1941-es beszámolójában olvashatjuk:
„Dr. Precup
Emilhez fordult azzal a kérdéssel,
hogy kész-e
erőszakot alkalmazni, miután ő megtagadja a főgimnázium átadását. Az »igen« feleletre
Dömötör János kijelenti, hogy ez az erőszakos eljárás védekezést követel, azonban
nincs abban a helyzetben,
hogy ellenálljon.”
Az átadást követően a Petru Maior nevet viselő gimnáziumban megkezdődött aromán nyelvű kultúra terjesztése, melynek következtében elszigetelődött a még mindig magyar többségű várostól.
Az átadást követően a Petru Maior nevet viselő gimnáziumban megkezdődött aromán nyelvű kultúra terjesztése, melynek következtében elszigetelődött a még mindig magyar többségű várostól.
A líceum diákjai a szamosújvári és környékbeli települések román lakosságából kerültek ki, de minden évfolyamban volt példa magyar diákokra, akik nem tudták megengedni maguknak azt, hogy egy másik településen tanuljanak anyanyelven, vagy nem akartak otthon tanulok lenni. A Petru Maior Líceum korabeli évkönyveiből kiderül, hogy 1919 és 1940 között összesen 27 magyar diák érettségizett a gimnáziumban. Ezt az információt a szamosújvári Magyar Királyi Állami 4 osztályos gimnázium és Kereskedelmi Középiskola (II—III évfolyama: felső kereskedelmi iskola) 1940-es évkönyve is megerősíti.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése